Probiotica goed tegen zwangerschapskilo's
Dat blijkt uit onderzoek van Finse onderzoekers. Zij presenteerden de resultaten van hun onderzoek op het obesitascongres van de European Association for the Study of Obesity in Amsterdam.
Drie groepen
Aan het onderzoek werkten 256 zwangere vrouwen mee. Deze vrouwen werden in drie groepen verdeeld. De tweede groep kreeg een placebo en dieetadvies. De derde groep kreeg geen voedingsadvies en een placebo.
BMI
De vrouwen gebruikten de probiotica of placebo's vanaf de derde maand van de zwangerschap tot zes maanden na de bevalling. Van de vrouwen die voedingsadvies met probioticacapsules kregen, bleek na een jaar 25 procent nog een BMI van 30 of hoger te hebben. In de groep die wel dieetadvies kreeg, maar geen probiotica, had 43 procent een BMI van 30 of hoger.
Volgens onderzoeker Latinen, voedingswetenschapper aan de universiteit van Turku, is dit het eerste onderzoek waarbij de rol van probiotica in de ontwikkeling van of bescherming tegen obesitas is bestudeerd. Uit verder onderzoek moet blijken of probiotica ook echt helpt tegen overgewicht.
bron: Mednet 08-05-09






